
Mediatraining
Interviewen is een vorm van communiceren met de interviewer, de kijker, luisteraar en de lezer. Afhankelijk van lichaamshouding, stem en boodschap krijgt de buitenwereld een bepaald beeld van de geïnterviewde. Soms niet altijd het juiste. Het goede nieuws is dat deze beeldvorming te beïnvloeden is. Door te werken aan een persoonlijke presentatie, het journalistieke interview en de omgang met radio, televisie en schrijvende pers kan een ieder leren zijn of haar boodschap en imago op een zo positief mogelijke manier uit te dragen.
Communicatie bestaat voor 93% uit fysiologie en tonologie en voor slechts 7% uit woorden (inhoud). Dat wil zeggen houding, lichaamstaal en vooral het gebruik van de stem brengen je boodschap aan anderen over. Er bestaan stereotype interpretaties van lichaamstaal zoals: iemand die aan zijn neus kriebelt liegt. De waarheid daarvan is meestal ver te zoeken. Veel mensen geloven echter wel dat het zo is. Je kunt daar dus maar beter rekening mee houden.
Door middel van een rollenspel voor de televisiecamera kunnen interviews goed geoefend worden. Het analyseren van de video-opnames van een interview helpen de geinterviewde bij het verkrijgen van vaardigheden voor het geven van een goed interview. Het bestuderen van de eigen houding, stem en zenuwentrekjes is voor de geinterviewde vaak een eye-opener.